All Categories
Featured
Table of Contents
Nu eiser na ommekomst van de door hem bedongen bedenktijd reeds tot renovatie van de badkamer was overgegaan, heeft verweerder niet meer de mogelijkheid gehad om aan de hand van eisers bevindingen na te gaan of de badplank – eventueel met verwijdering van de schuifwand – inderdaad geen goede oplossing vormde, dan wel of aanvullende ondersteuning bij het vinden van een oplossing nodig was.
Dit is volgens de rechtbank niet aannemelijk geworden. Wmo 2007 (attent thuiszorg). De lift van de woning is volgens appellant regelmatig defect en kan haar woning niet bereiken, omdat zij niet kan traplopen. De lift is echter niet structureel defect waardoor de appellant geen aanspraak kan maken op een tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten
Niet gebleken is dat door een ter zake deskundige is bezien of appellant op verantwoorde wijze zonder handgrepen van de traplift gebruik kan maken en evenmin aan welke eisen de handgrepen dienen te voldoen. Volgt opdracht dit gebrek te herstellen. Wmo (2007). Aanvraag voor hulp bij het huishouden, voor een traplift en voor een scootmobiel terecht afgewezen op basis van zorgvuldig rapport van een sociaal geneeskundige.
Traplift afgewezen omdat appellant is verhuisd van een gelijkvloerse woning met lift naar een eengezinswoning met trap. Hulp in het huishouden beperkt in tijd omdat de medische beperkingen van appellant door het behandeltraject kunnen afnemen. Geen sprake van bijzonder geval. Afwijzing aanvraag om een woningaanpassing. Verhuisprimaat. Niet aannemelijk geworden dat niet op verantwoorde wijze in de zorg van betrokkene zou kunnen zijn voorzien bij verhuizing naar een passende andere woning.
De cliënt is verhuisd van een gelijkvloerse seniorenwoning naar een vijfkamerwoning die bereikpaar is met twee trappen nadat zijn gezin uit Marokko was overgekomen. Het college heeft een financiële tegemoetkoming afgewezen omdat er geen sprake is geweest van een onverwachte of onvoorzienbare verhuizing. De verhuizing was voorzienbaar, want al vijf jaar voor de verhuizing was vastgesteld dat hij door zijn aandoening problemen ondervond met traplopen.
De Raad oordeelde dat de gemeentelijke verordening geen grondslag biedt om de aanvraag af te wijzen en het college geen bevoegdheid tot weigering kan ontlenen aan artikel 4, Wmo 2007. Er wordt zelf in de zaak voorzien en een verhuisvergoeding toegekend. Wmo (2007). Aanvraag financiële tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten terecht afgewezen, verhuizing was vanaf 2009 voorzienbaar, onderdeel van het gebruikelijke leefpatroon van een mens met veranderende behoeften, beroep ongegrond.
De cliënt heeft de huur van haar woning opgezegd vanwege voorgenomen renovatiewerkzaamheden aan deze huurwoning. Zij heeft vervolgens verzocht om een financiële tegemoetkoming voor de verhuiskosten en aanpassingen in de huidige woning. particuliere thuiszorg amsterdam. Deze voorziening wordt door het college afgewezen omdat er geen aanleiding bestond voor een verhuizing en omdat de renovatie aan de woning geen belemmering was bij het normale gebruik daarvan
De cliënt voert aan dat er sprake was van langdurige beperkingen bij het gebruik van haar woning en het medisch advies onzorgvuldig tot stand is gekomen - thebe thuiszorg oosterhout. De Raad wijst beide argumenten af; het onderzoek is voldoende zorgvuldig onderbouwd, de renovatiewerkzaamheden namen een beperkte periode in beslag en er was een modelwoning aangeboden om in te verblijven
Bij een verhuizing spelen te veel (individuele) factoren een rol om deze uitsluitend op basis van (onder meer) de leeftijd als algemeen gebruikelijk te kwalificeren. De keuze om voor personen de stap om te verhuizen als algemeen gebruikelijk te kwalificeren in verband met de overgang naar een volgende levensfase, berust op een niet in de wet genoemde uitsluitingsgrond en leidt tot een niet door de wetgever beoogde generieke uitsluiting van personen van de compensatieplicht van artikel 4 van de Wmo.
Tussenuitspraak. 1) Afwijzing aanvraag om een woonvoorziening voor het verwijderen van de douchebak. thuisverpleging bree. Het college heeft ten onrechte aan deze afwijzing ten grondslag gelegd dat appellante, gezien de bekende dan wel te verwachten belemmeringen, zelf financiële middelen had kunnen reserveren voor de gevraagde woonvoorziening. Bezwaar gericht tegen verhuisadvies is terecht niet-ontvankelijk verklaard
Dat appellante bijna een jaar eerder ook een woonvoorziening heeft aangevraagd, is onvoldoende om te kunnen spreken van een herhaalde aanvraag, omdat deze aanvraag niet zag op een traplift, maar op het verwijderen van de douchebak. De Raad draagt het college op om de gebreken in de bestreden besluiten te herstellen.
Wie zelf de huishoudelijke hulp kan regelen is zelfredzaam en maakt geen aanspraak op maatschappelijke ondersteuning in de vorm van huishoudelijke hulp. Bijzondere bijstand (thuisverpleging solidaris). Intrekking lopende voorziening wegens nieuw beleid. Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelde in vier zaken over de stopzetting van huishoudelijke hulp sinds de inwerkingtreding van de Wmo 2015 door de gemeente Oosterhout
Daarmee levert het niet zelf kunnen schoonmaken volgens de gemeente ook geen beperking op in de zelfredzaamheid die een centrale rol speelt in de Wmo 2015, aldus de gemeente. Wie zelf de huishoudelijke hulp kan regelen is zelfredzaam en maakt geen aanspraak op maatschappelijke ondersteuning in de vorm van huishoudelijke hulp.
De gemeente positioneert huishoudelijke hulp die verkrijgbaar is op de particuliere markt als een aan de Wmo voorliggende voorziening. Als men niet zelf de regie kan voeren, is een maatwerkvoorziening op grond van de Wmo 2015 mogelijk. De rechtbank acht de redenering van de gemeente in deze zaken verenigbaar met de Wmo 2015, mede gelet op de omschrijving van het begrip ‘zelfredzaamheid’ en op de bedoeling van de wetgever zoals die blijkt uit de geschiedenis van totstandkoming van die wet.
In de Wmo 2007 was het voeren van een huishouden een van de vier taakvelden waarop ingevolge artikel 4 van die wet de compensatie van de beperkingen van een burger op het gebied van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie gericht diende te zijn (thuiszorg vergoeding cz). In de Wmo 2007 werd echter niet omschreven wat onder zelfredzaamheid werd verstaan
Die keuze en ook de manier waarop wordt bekeken of mensen daarvoor in aanmerking komen is aangevochten door de eisers. Ook hierover is de rechtbank van oordeel dat geen sprake is van een oneigenlijke inkomens- en vermogenstoets door de gemeente. De gemeente treedt, volgens de rechtbank, niet buiten de beleidsruimte van de Wmo 2015.
Ook kon het college een onderzoek naar de financiële mogelijkheden van betrokkene om huishoudelijke hulp voor schoonmaakwerkzaamheden te betalen in het kader van de Wmo 2015 achterwege laten (thuiszorg vlaardingen). Gemeente mag een lopende voorziening intrekken wegens nieuw beleid De rechtbank is van oordeel dat er sprake is van een inbreuk op het eigendomsrecht van betrokkene
Maar er is geen sprake van inbreuk op artikel 1 van het EP bij het EVRM omdat wordt voldaan aan de voorwaarden voor het mogen maken van een inbreuk - easyweb thuiszorg inloggen. De eigendomsontneming heeft een legitieme doelstelling in het algemeen belang. Ze komt voort uit een – op basis van een gewijzigde wet – per 1 januari 2015 gewijzigd beleid met betrekking tot hulp bij het huishouden voor schoonmaakwerkzaamheden in combinatie met een per diezelfde datum toegepaste aanzienlijke korting door het Rijk op het budget voor huishoudelijke hulp
Daarbij is van belang dat de gemeente een redelijke overgangstermijn heeft gehanteerd. Betrokkene heeft zich ruim 6 maanden kunnen instellen op een gewijzigde situatie. Tot slot was in de gemeentelijke verordening bepaald dat het college een besluit tot verlening van een voorziening geheel of gedeeltelijk kon intrekken, indien door de gemeenteraad of college gewijzigd beleid zou kunnen leiden tot een ander besluit.
Een gemeente had in de Wmo-beleidsregels opgenomen dat huishoudelijke hulp in het geheel niet meer zou worden verstrekt op grond van de Wmo 2015, omdat huishoudelijke hulp als algemeen gebruikelijk moest worden beschouwd. thuiszorg didam. De Rechtbank Gelderland oordeelde dat het schoonmaken van een woning als een algemene dagelijkse levensverrichting (ADL) moet worden gezien
Als zodanig vormt een schoon huis een voorwaarde om te kunnen blijven functioneren in de eigen leefomgeving als bedoeld in artikel 2. 3.5, derde lid, van de Wmo 2015. Dat brengt mee dat verzoeker die, zoals onbestreden is, niet zelf (de regie over) zijn huishouden kan voeren, niet zelfredzaam is (lees: ADL zelfstandig) als bedoeld in artikel 1.
Gemeenten zijn in zo’n geval verplicht om cliënten te ondersteunen met huishoudelijke hulp. thuiszorg winkel eindhoven. Geen aftrek specifieke zorgkosten. Niet aannemelijk is gemaakt dat de overige zorgkosten welke aan de niet-AWBZ instelling zijn betaald en welke niet vergoed zijn in de vorm van een PGB in aanmerking kunnen worden genomen als zijnde specifieke zorgkosten in de zin van artikel 6
Latest Posts
Face To Face Thuisbegeleiding
Wat Kost Thuishulp
Huishoudelijke Thuishulp